Spanien 17/5: Röker ditt kor?

Vädret håller i sig. Skurar och tio grader. När man ser bilder hemifrån förstår man att ni inte är avundsjuka. Idag fick vi reda på att Galicien är Spaniens Borås, det vi har nu är det typiska vädret, de fyra dagar vi hade utan regn var undantag. Kul för oss. Nå, vi låter oss inte nedslås av detta, vi tar dagen och dess väder som det kommer.
 
Vi började dagen med att köpa en audioguide över katedralen och dess tillhörande museum. Klockan 12 varje dag hålls en mässa för pilgrimer och vad vi förstått inkluderade denna ett spektakulärt svängande av ett rökelsekar, "Botafumeiro" över hela församlingen. Vi började därför inne i katedralen för att inte behöva avbryta museibesöket för mässans skull. Katedralen började byggas för över 1 000 år sedan. Den stod "klar" ungefär 200 år senare, men den har förändrats och byggts på långt därefter. Det hela började alltså med att någon snubbe fann lite benknotor och bestämde att dessa tillhörde aposteln Jakob och att man därför skulle bygga detta till hans ära. Han finns avbildad i många olika gestalter i hela katedralen, allt ifrån kristusliknande till en krigare som dödar morer i kristendomens namn. Ett mål för många pilgrimer är att gå upp till den stora guldstatyn och röra/kyssa densamma som tack för att man kommit fram. Under koret finns också en krypta där några benbitar ligger i en silverkista som ska vara herr apostel själv.
 
Som vanligt imponerar sådana här byggnader i grandios stil, överflöd och dedikation. Pengar har aldrig saknats och oavsett hur många kapell man byggt så är de lika heliga och lika viktiga. Ja, jag ser detta med mina skeptiska, ateistiska ögon, men notera då också att jag inte fördömer de som finner tröst i religionen. Jag kan tycka det är synd att de inte finner kraften i sig själva utan att de måste hänga upp den på en gudom som mer eller mindre styrs av en överhet som i många fall kräver förlåtelse och underkastelse. Japp, jag generaliserar, men är inte heller ute här efter att skapa debatt. För mig är katedralen, benbitarna, statyn och annat en turistattraktion som vilken annan som helst, men jag skulle aldrig få för mig att förlöjliga den, att strunta i tex fotoförbud eller att leva rövare där tystnad och respekt är påbjudet. Av den anledningen flyttade jag mig också när mässan skulle börja från den del där fotografering var förbjuden för att kunna filma rökelsen som ju skulle vara så speciell. Jag fick två argentinska damer som grannar i bänken, de grät hela mässan igenom, de kysste bilder av påven och av jesus, de föll ner på knä på golvet och de verkade tycka det var en väldigt fin mässa. För mig blev det två bortkastade timmar, en i vänta. Före mässan och en som själva mässan varade. Inte fan tände de någon rökelse! Dessutom hade mina vänner valt att sitta kvar så jag satt ensam hela tiden också. Där ser man. Det var väl för mina synder kan jag tänka.
Efter lunchen betade vi av museet, intressant och givande. Audioguide är så värt pengarna och ger så mycket mer av ett sådant besök. Man kanske inte fattar riktigt allt när det börjar bli lite mycket årtal, kungar i olika regentordningar, diverse helgon, medeltida konstnärer och stenhuggare med mera, men det är ändå tusen resor bättre än att på egen hand gå och glo på stenar, tavlor och ikoner utan någon som helst kontext. På översta våningen kunde man gå ut på balkongen och titta ut över torget och massorna. Något som passade mitt överlägsna ego så det fick vi föreviga:
Hotellets restaurang var fullbokad ikväll så det var bara att dra på sig regnstassen och ge sig ut på stan igen. Vi gick inte vidare långt och för sista kvällen denna resa blev det pilgrimsmeny. Variationen på dessa är begränsad och vi har nog testat de flesta varianter nu, men den är fortfarande smakfull och billig. Något som kan vara bra att ha nyttjat när nu dagsbudgeten stiger avsevärt i och med ankomsten till Madrid i morgon. En resa på dryga 60 mil ligger framför oss, jag tror vi alla är glada över att vi hyrt bil för denna etapp. Vamos!
 
PS. Efter tips från en tjej på museet gick vi på mässa igen, 19:30 och vad fick vi se då, om inte...
 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!