Spanien 13/5: Vill ni ha lite kaffe i grappan?

Min fru lärde sig snabbt hur man hälsar i Spanien, hon springer runt och skriker Olla! till såväl folk som fä, ointresserade bönder, trebenta hundar, höns och getter. Vid ett tillfälle idag påstod hon till och med "där går får och pippar" men jag såg inga som helst sådana aktiviteter. Däremot gick det gott om höns i samma hage som bäna, kanske syftade hon på dem.

På pensionatet vi bodde på i Portomarin fanns det tydligen rum som inte hade toalett på rummet. Deras toalett låg precis utanför vårt rum och de allra flesta som behövde det verkade behöva det runt 06:00. Lyhördheten gjorde att min natt mer eller mindre tog slut då, men det var ok, jag hade, den obefintliga kudden till trots fått några timmar så jag var nöjd. Framåt åtta stapplade vi på ben lite stelare än igår ner till frukost och idag visste energiintaget inga gränser. En söt croassint (eller hur fan det påfundet stavas) och en skiva rostat bröd med marmelad. Till det en kopp kaffe och vi var redo. Vädret skulle bli ungefär som igår, dvs soligt, men när vi klev ut på plazan var det disigt och grått, kanske sju grader. Jag körde dock kortärmat och shorts från början. Det visade sig vara ett klokt val eftersom hela det nedförslutet vi slutade med igår nu behövde betvingas uppför när vi skulle vidare, helt logiskt då staden ligger i en floddalgång. Jag blev snabbt svettig och jag lyckades inte hålla jämna steg med Lotti och Maria som pinnade på bra.  Vi har ju ingen brådska så det var ingen fara i sig, jag kom ikapp när de stannat för att lyssna på grodor som spelade kärlekskrankt i en damm bredvid vägen.

Vägen idag har inte varit lika pitoresk och naturskön som igår. Dagens etapp har mestadels gått utmed landsvägen med bilar och stök som resultat. Här och var korsade vi vägen och bilisterna uppmanades medelst varningsskyltar om att här fick de se upp för lallande vandrare, uppfyllda i sig själva eller i något större och kanske inte med så mycket fokus på trafik och väg. Den sista etappen igår gjorde sig påmind på mina fötter så i förebyggande syfte hade jag satt på några compeed. På baksidan av höger skuldra var jag lite ansträngd, jag trodde det var för att jag gått med staven i den handen varför jag bestämde mig för att skifta hand oftare idag. Efter några kilometer var morgonstelheten ur kroppen och  vi kom snabbt in i det där medetativa då kroppen bara matar på och meter läggs på meter. Jag har med min Polar-GPS, så jag försökte hålla lite koll på hastigheten, men tekniken strulade lite så jag kunde inte få verifierat att vi gick fortare än igår, även om det kändes så. Efter drygt halva dagsetappen stannade vi för en espresso och lite paus (vi tog ett litet ställe en bit efter det stora, där alla andra stannade, åter igen ett klokt val) och där bytte jag batteri i GPS och det gjorde susen. Det visade sig senare under dagen att vi låg ett par-tre minuter snabbare per km än igår, men det var inget medvetet val, det bara blev så.


Åter igen ser man folk man känner igen, men idag dök givetvis en del nya ansikten upp. En man från Sao Paolo med en vinare i ryggsäcken där andra hade vattenflaskor, en familj från Oregon där pappan hade sitt ursprung i Mexico, samt ett helt gäng danskar som höll ett bra tempo och gick om oss, men å andra sidan stannade de för att kissa, fotografera, byta kläder, dricka mm så vi gick om dem minst lika många gånger. Framåt förmiddagen gav diset vika för sol och blå himmel och det blev en lika härlig dag som igår. En timma efter espressostoppet var det lunchdags och vi hade sett ut Café Molar som ställe att stanna på, ett val som skulle visa sig vara både klokt och lönsamt. För det första visade sig lunchmackan bestå av en hel limpa, med en omelett som pålägg. Pris: €3. God öl därtill. Efter maten ville vi ha en liten kopp kaffe och då frågade den lille fryntlige värdshusvärden om vi inte ville ha lite grappa i kaffet? Tja, varför inte? Han hällde i så espresson blev ljummen och helt plötsligt satt vi på spanska vischan och drack kaffekask! Inte nog med det, strax därefter kom han utmed flaskan och gick runt bland borden och bjöd på sin grappa både högt och lågt. Jag hade lite kaffe i botten kvar, men han fyllde på koppen med klar vätska. Till brädden... Med lätta steg och glatt humör gav vi oss iväg på caminon för att avverka den andra halvan av dagens etapp...


Det blev rejält varmt och soligt framåt dagen och det syns både på våra armar, vader och nackar. I morgon kommer det enligt prognosen vara mer växlande molnighet under dagen, men lägre temperaturer som följd, på kvällen väntas till och med regn, men då tror och hoppas vi att vi ska vara framme. Fram kom vi även idag, till hotellet La Cabana, strax före Palas de Rei. Ett renodlat pilgrimshotell utmed leden. Enkla men funktionella rum, pilgrimsmeny i restaurangen och stämplar i receptionen. Har jag inte berättat om stämplarna? Vi har ett pilgrimspass med plats för ett antal olika stämplar. Varje dag ska vi få minst två stämplar, den ena helst av religiös karaktär. Stämplarna får man i kyrkor, på härbärgen, restauranger mm. Stämplarna visar att du faktiskt färdats sträckan och därmed gjort dig förtjänt av ett intyg när du väl kommer fram. Idag fick vi ingen religiös stämpel, vi får väl ta den i Palas de Rei i morgon, det går säkert lika bra. Den sista biten före hotellet var nedför igen, om än i skön terräng, så det var fint att ta sig in på rummet och befria fötterna från kängorna. Även här visade det sig att man snålat på isoleringen i väggarna, när jag skriver detta hör jag grannens babbel som om de låg bredvid mig. Förhoppningsvis somnar de snart, mängden vin som konsumeras vid borden på kvällarna här talar för det.


Det har varit ännu en fin dag i Spanien. Härlig vandring, bra mat, sköna upplevelser, lagom med grappa. I morgon har vi cirka 27 km att avverka och någonstans mitt på dagen är vi halvvägs. Det var mer folk på leden idag och det blir väl fler och fler ju närmre målet vi kommer antar jag. Eller så är det helt enkelt den hembrända spriten som påverkar vår syn, man kan aldrig så noga veta.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!