Kungsleden 2016: Jakten på tält

Jag har börjat titta på tält och liggunderlag. det blir med allra största säkerhet ett Hilleberg-tält, dels utifrån erfarenheten med min brors tält i somras, dels utifrån rekommendationer från andra och från omdömen på nätet. Ja, de kostar en slant, men kombinationen av hållbarhet och vikt som de levererar förefaller göra dem väl värda dessa pengar.

Jag behöver ju bara ett enmanstält nästa år, det är ju självklart. Ett tag funderade jag på om jag skulle köpa ett tvåpersoners i alla fall, dels för att ha för framtida bruk, dels för att det ju ger bra utrymme att ha sina pinaler i vid rastning och övernattning. Efter lite funderingar blir det nog dock så att det landar i ett solotält i alla fall, vikten är för viktig för att göra avkall på när det gäller en så stor del av packningen som tältet. Dessutom finns det möjligheter med solotält som jag återkommer till.


Hilleberg har i princip fyra alternativ för detta: Soulo, Unna, Akto och Enan. Alla med sina specifika fördelar gentemot de andra, så det är egentligen bara att bestämma vilka egenskaper som väger tyngst och sedan bestämma sig. "Bara". Eller hur...Soulo och Unna är fristående tält, typ kupoltält, vilket är en fördel om du behöver slå upp det någonstans där du inte har möjlighet att fästa med tältpinnar. Akto och Enan är tunneltält, vilket är kanske bäst i fjällvärlden då de är bättre anpassade för blåsiga förhållanden. Enan är lättast av de fyra, men å andra sidan bara ett tresäsongerstält. Nu kan man ju argumentera att jag inte ska tälta i snö, men kan jag vara 100% säker på att det inte kommer någon snö i september när jag ska vandra? Givetvis inte, och vill jag då riskera att få in yrsnö i tältet? Unna och Soulo har störst golvyta, men väger också över 2 kg, båda två. Akto är billigast (om nu dryga 5 000 spänn för ett tält är billigt) men det väger som sagt ändå 600 g mer än Enan. (1,1 resp 1,7).

Visst låter det som att jag lutar mest åt Akto? Jo, det känns så, om det inte hade varit för Niak... Niak är ett nytt tält som kommer 2016. De kallar det Niak 1.5 eftersom det är stort nog för två personer om man inte har problem med att ligga tätt, vilket i sin tur innebär att det är rejält tilltaget för en ensam användare. Det är större än Unna, väger något mindre än Akto (1,6 kg) och har 7 cm högre takhöjd än de båda tunneltälten. Tre saker talar dock mot Niak: 1) det är ett kupoltält, 2) det är inte året-runt-specat och sist men inte minst, 3) priset verkar hamna på strax under 890€... Men visst verkar det bra?


Dessutom, som tält att fungera även om vi blir två som ska ut skulle ju Niak fungera väldigt bra, eller hur? Nå, det finns en "lösning" på det i ett Akto också. Man kan nämligen köpa till något som Hilleberg kallar "Footprint" som i grund och botten är ett formsytt extra golv till tältet. Detta kan användas för att skydda eller isolera extra vid ojämnt eller kanske kallt underlag vid soloanvändning, men om man hakar av innertältet och då har detta extra golv istället så har du en sovyta där man någon udda natt eller två kan klämma sig in två personer. Man kan ju i alla fall testa och om det inte går får man väl fundera på att investera i ett tält till.

Funderingarna lär fortgå. När Niak väl släpps får man väl åka någonstans så man får klämma och känna på det ordentligt innan man bestämmer sig. Man kan få reda på mycket över nätet, men bäst är ändå att ha grejerna i näven.
[Update 2015-12-27: Hilleberg meddelar mig via Facebook att Niak kommer släppas runt vecka 10. Precis lagom!]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!