Kungsleden dag för dag: 28 augusti - Tsielekjåkka till Gistojavratj

9:50 - 16:45
ca 18,5 km

Det blev faktiskt lite mus-action i natt. Jag fick i alla fall se en... Jag vaknade av prassel vid 4 och när jag uteslutit vind och våra respektive liggunderlag var jag ganska säker på gnagare. Jag tände mitt röda ljus på pannlampan och såg något röra sig snabbt vid Hannas ryggsäck. Det var inte helt nekelt att somna om efter det. På morgonen berättade jag och vi konstaterade då att den hade gett sig på en sopsäck som stod i stugan, trots att man inte får lämna skräp där. Folk tänker med röven. Det blev en lång och skön frukost i morgonsolen. Någon timma före jag var klar drog de båda herrarna som kommit sent igår. Jag kom iväg strax före 10.

Idag har varit lite av en transportsträcka. Som vanligt med fantastiska vyer, hisnande stup och trollbindande skogar men idag generellt sett väldigt lättvandrat. Det har lett till att jag har matat på rätt bra och känt mig nöjd med en lite längre etapp idag. Lunchen (2 varma koppen) tog jag nere vid en högt brusande fors med kristallklart vatten. Alla moln från igår hade blåst bort så det var sol och klar himmel med undantag för några enstaka. Barometern förutspår att det ska hålla i sig. Men det har varit en bitande iskall västlig vind idag, troligen från ishavet och alla toppar över 1000 m har snöhätta nu. Det skulle inte förvåna mig om vi får frostgrader i natt så jag förbereder mig med buff, mössa o strumpor på. Handskar finns inom räckhåll om de skulle behövas.

Idag mötte jag min nederländska vän från de norra delarna. Hon hade sin kompis med sig och gick norrut. Lite kul att vi möttes igen. Jag gick om de båda herrarna och bortsett från en ensamvandrare till är dessa de enda jag träffat på under dagen. Läger har jag slagit vid en sjö och jag är för första gången lite besviken på Grundsten. Hans beskrivning av möjligheten till bra tältplatser här var lite överdriven. Ligger på sniskan inklämd mellan rötter och stenar. Jag hoppas jag slipper punktering. Läggdags 19:30 och jag är helt färdig. Två nätter kvar innan jag är i Jäkkvik.

Det blir mer och mer tydligt att folk vandrar KL inte för att få vara i fred, de gör det för att träffa människor, utbyta historier och jämföra upplevelser. Hanna och Anna var ju sprängfyllda av berättelser och stories om olika öden och frågade mig "Du måste ju ha träffat många?" Och det hade jag ju. Skillnaden är ju att jag inte direkt intresserade mig. Ta de två ensamvandrarna vi alla tre mötte igår. Jag bara hälsade och gick vidare, trots att speciellt han med solhatten SKREK om uppmärksamhet. A&H stannade ju och pratade med dem och kom till stugan med berättelser. Det kan något att lära här, frågan är om jag är redo för det.

Dagens lärdom: Det är inte så lätt att elda använt toapapper som det kanske låter.
Myggindex: I denna vind? 0. (1-2 på kvällen vid sjön)
Naturobservationer:
Mus i natten!
Liten groda vid lunchforsen
Två stora renar som tydligt ville visa att de bestämde.
Ett 2 kg:s renhorn vid stigen. Det fick ligga.
Färgskiftningarna i rött blir med och mer tydliga

PS. Liggandes i tältet kom ett par ensamvandrare sent på kvällen (20) och trampade förbi i rask takt. Det förvånar mig att de vandrar så sent på dagen.

In i landskapet

Mäktiga stup


Brant på skrå nedför

Här ser ut att passa bra...

...som lunchplats

En stilla tjärn att avsluta dagen vid

Tältet precis bredvid leden

Kvällssolen målar i egna färger

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!