Kungsleden dag för dag: 23 augusti - Sjäksjo till Aktsestugorna

9-20
15+7

Jag kan förlika mig med de allra flesta av väder. Köld, regn, värmebölja, ruskväder. Blåst däremot, det kan jag inte förlika mig med. Man kan ju liksom inte gör något åt det. Visst, en vindtät jacka hjälper men vinden tar likväl tag i allt. Hugger och rycker, jagar och drar. Natten var regnig och blåsig och när det var morgon var bara blåsten kvar. Men det var den med besked. Ingen idé att sitta, ingen idé att ha hatt. Den enda fördelen var att tältet gavs en chans att torka. Skyarna jagade kapp med varandra över fjället och det var omöjligt att veta om det skulle regna eller klarna upp. Jag gav mig iväg strax före 9 och knatade söderut. Nordöstanvinden högg tag bakifrån och det var riktigt skönt att gå åt det hållet jag var på väg. De jag mötte såg pinade ut med huvor och vantar.

Efter cirka fem km kom jag fram till "mina" tio meter av Kungsleden och det var roligt och lite speciellt. Strax därefter tog jag en liten snackspaus och tänka sig då kom solen fram! Över ett vidöppet kalfjäll njöt jag av varenda steg hela vägen till Sitojaure. Siktvidden var gigantisk och vädret gjorde ju inte saken sämre. I stugan satt värden och var pratsjuk vid den blåsiga sjön. Vi pratade om folk som har bråttom och folk som ger sig ut att ro på sjön trots bristande erfarenhet. Jag hade ju missat morgonbåten, nästa gick 17, så jag hade lång tid kvar. Jag satte mig utanför paret Blinds hus och väntade. Efter ett tag kom ett franskt par och strax därefter danskarna från igår kväll, de visade sig dock vara holländare eller nåt. De väntade ett tag men så flög de upp och gick sin väg. Senare skulle det visa sig att de beslutat sig för att ro istället, något som Blind bara skakade på huvudet. Blåsten gjorde den grunda sjön krabbig och svårnavigerad och när vi körde om dem med motorbåten hade de redan hållit på i en timme och hade säkert ett par timmar kvar.

Nu blev det lite märkligt. I land stod det 9 km till Aktse. Jag hade funderat på att tälta direkt vid stranden då jag trodde det var 13, men nu tyckte jag att jag lika gärna kunde gå ta några km. Problemet var bara att efter några km fanns inga vattendrag längre. Klantigt, jag borde kollat. Så jag travade på och det blev RIKTIGT brant så mitt vattenförråd kom till användning där, inte till frukostkök. Rätt som det var var det lika bra att gå till Aktse, eller i alla fall i närheten av avtagsvägen till Skierfe, för bestigningen i morgon. Men där fanns det inte heller några platser att nyttja, dessutom var det en stenig och hemsk brant neråt så jag beslöt mig för att skippa Skierfe.

Tiden gick och klockan var över 20 när jag kom fram. Kalla mig latmask men jag tog en stugnatt. Hamnade i en med ett gäng lite äldre herrar och damer som var ute på äventyr. Tröttheten efter dagens strapats visar sig i dessa rader. Väldigt lite reflektioner och tankar. I morgon går båten 9, jag lovar att ta en kortare etapp, då blir mer tid.

Dagens lärdom: Det blir inte som man tänkt sig
Myggindex: 0
Steg: 205 753
Naturobservationer:
- Mycket ren
- Gräsloppa
- Korp
ETT Hjortron

PS. En bra dag känslomässigt, det har rullat på och fungerat bra! Men den blev för lång och jag hann aldrig reflektera i efterhand.

Blåsten under natten hade ryckt i tältet 
Sjäksjo såg mysigare ut i sol




Mina tio meter!

Sol och siktivdd



På andra sidan sjön, söderut mot Aktse

Därifrån jag kom. Kvällssolen kastar långa skuggor


Det ska betvingas. Kroppsvärmen är redan påtaglig. Det blev inga fler bilder denna kväll...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!