Kungsleden dag för dag: 17 augusti - Alesjaure till Tjäktjavagge

Bok 13 + 4 + lite... Suunto 19,8
Start 9:30 Mål ca 17:15

Idag är tredje dagen. I knappa fyra veckor till ska jag leva såhär. Lite svårt att greppa, speciellt som jag har sådan sagolik tur med vädret. Enligt prognosen i Alesjaure kommer helgens regn att utebli och det kommer bli sol eller vxl moln fram till tisdag. En vecka till alltså. Nå, har det ändrat sig en gång kan det ändra tillbaka sig. Vi får se i Sälka.

Idag gick jag ifrån färdplanen. Tanken var antingen hela 25 km till Sälka eller stanna halvvägs i Tjäktjastugan. Det blev ingetdera. Väl framme vid Tjäktja såg det tråkigt ut och ont om tältplatser så den plan jag börjat grunna på redan igår fick aktiveras. Det var 4 km till Tjäktjapasset, dvs en dryg timme. Därefter tänkte jag att jag kan ta ett par kilometer till och finna en lägerplats i dalgången efter passet, utmed jokken. Jag la upp planen (...) för det och såg till att jag hade vatten. 17:30 hade jag kommit ner men stannade precis före dalgången, en bra plats med hyfsat schysst morgonvy till gröten.

Natten [i Alesjaure] var väl sådär... Tältet lutade ju åt alla håll så jag låg kors och tvärs och tyckte att jag lät som ett tröskverk var gång jag vände mig. Å andra sidan, gott om folk runtomkring som snarkade. När jag vakande "på riktigt" kröp morgonsolen in i fotändan på tältet och det skulle bli ännu en solig dag. Shorts och tisha! Gick på toa och fixade med vaselin på insida lår, kokade sedan gröt medan solen gjorde sitt med de kondenstyngda tältdukarna. Tysken vinkade god morgon. De flesta höll på att packa ihop runt omkring och han kom förbi, önskade god morgon igen och konstaterade att jag inte hade något footprint, det har ju han till sitt Suulo. Jag sa att mitt ligger hemma, 250g för helvete! Han upplyste mig då att han var tvungen att gå på toaletten och att "we shall see us".

9:30 kom jag iväg, det var en orsak till att inte gå hela vägen till Sälka, och det var med lätta steg jag klev iväg. Sömnens återhämtande effekt är makalös. Jag hade ont i huvudet när jag vaknade, troligen pga all sol. Jag har varit duktig med pauserna idag. Var timme, av med skorna och dricka/äta. Det har också gått lättare. Lunchen tog över en timme på ett ställe jag & Lotti satt i fjol. Jag får passa på, om några dagar finns inga fler.

Det rullade på, tysken kom förbi och sa att han behövde skaffa en vätskeblåsa, man hejar på samma folk om igen och det är ytterligare en anledning till att jag ändrade planen idag. Kanske kommer jag i en annan rytm då, en som inte så många håller. Vi får se. Jag menar, jag vill ju göra detta ensam. Jag är inte rädd för andra människor och berättar gärna om mitt äventyr, men jag vill inte få inofficiella resesällskap. Det roliga är att många verkar tycka lika. Det är rätt ansträngda och på gränsen till pinsamma "hej" när man går om någon för femte gången samma dag. (Förresten, undrar om det står i guideböcker för icke-svenska turister att vi gärna hälsar på alla med "Hej!" ungefär som "Bon Camino"? Alla säger nämligen hej, oavsett nationalitet)

Att ta sig över Tjäktjapasset var jobbigt, men värt det efteråt, riktigt skönt att ha det bakom sig. Tältplatsen jag funnit är bra, står i väst-östlig riktning så jag hade kvällsol till ca 19:00 och hoppas på morgonsol i huvudändan. En bäck porlar någon minut från tältet, där hämtar jag vatten och tvättar fötterna. Jag kan se andra tältare, men de är långt, långt borta. Vi stör inte varandra.

Jag undrar när motorvägen drar igång i morgon. Det är cirka 8 km till Sälka så omfolk börjar vid 7-9 från Tjäktja är de här från 8:30. De som kommer söderifrån är nog här någon timma senare. (om de inte tältat på vägen då)

I morgon blir det nog fälttältning igen. 8 km till Sälka är för kort, å andra sidan  är det ytterligare 12 km till Singi och det blir för långt, speciellt som jag planerat att tälta söder om Singi. Så sett ligger jag alltså efter planen redan från början men att jag tillåter mig att göra det är väl ett sundhetstecken.

Dagens lärdom: Blaska av ansiktet på kvällen, saltkristaller i ansiktet är inte roligt.
Myggindex: 1 (mest på morgonen i Alesjaure)
Steg: 107 977

Naturobservationer:
Väldigt lite. Någon korp
Fjällummer
Knappbräcka
Slåtterblomma
Vippvedel
Klippveronika
Fjällblära
(artade via bilder)
Och så ett gäng rovspindlar som håller till på min tältplats, med kannibalistiska drag!

Galet bra väder

Slutet av dalgången söder om Alesjaure

Bra lunch


Månlandskap söder om Tjäcktastugan

Halvvägs upp på Tjäktjapasset, blick norrut

Belöningen 

Duktig kille!

En av topp tre tältplatser under vandringen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!