BPM, XBMC, SSH & FTW

Jaha, där ser man. Minus 1,2 från förra veckan, -0.5 totalt. Det vore väl fan annars, har haft två löprundor, en styrketräning och ett spinningpass i veckan. Plus ett par promenader. Läkaren sa att jag inte skulle ha bråttom så jag ser på det här med tillförsikt. Fyra veckor innan vi drar till Italien och idag, måndag, kör vi fasta igen.
Som sagt, det är Kraftprovet om några veckor, så löpträningen är inriktad på backar. Visst, det handlar också om att komma igång igen och få löpsteget i kroppen, men jag hoppas på att orka springa hela Kraftprovet i år och då måste jag vara mer van vid backar. Kör en kort runda på cirka 5 km med ett par rejäla knallar som tar ut mig ordentligt (den sista strax före slutet) och det ska erkännas att det inte går fort uppför, men det är en seger att inte ha gett upp när man passerar krönet. I veckan tänkte jag försöka variera den med ett elljus/terrängspår som vi har i närheten, det kommer bli riktigt tufft och jag tänker tillåta mig att "ge upp" om påfrestningen blir för stor, men som sagt, jag tänker göra vad jag kan för att inte överraska kroppen i Trollhättan.

Spinningpasset körde jag igår, söndag. Systern min, +Susanne Klug har i några år jobbat som instruktör på Onyx i Borås och vi har under alla år sagt att det vore kul att vara med på något av hennes pass, det har bara aldrig blivit av. Nu har hon bestämt sig för att sluta så vi såg till att få det gjort. +Charlott Klug+Herman Klug, och +Manfred Klug tillbringade först dagen med Susanne och alla hennes djur innan vi besteg cyklarna på gymmet. Det här var ett pulsbaserat spinningpass, något jag bara hört om  men aldrig provat på. Det visade sig passa mig alldeles utmärkt. Det fungerar som så att du har ett pulsband på dig, du kopplar ihop det med en liten sändare som bara du vet vilket nummer den har. Du ställer in din maxpuls på sändaren och sedan är passet uppbyggt på att du ska prestera en viss procent av din maxpuls. Du ser dina värden på en stor skärm och där ser du också målvärdet just för tillfället. Instruktören har gjort ett program med varierande pulsbelastning och sen är det upp till dig att variera din cykling så att du presterar så nära målvärdet som möjligt. Sitta, stå, trampa fort, öka motstånd. Helt och hållet upp till dig. Vad som var den stora skillnaden mot vanlig spinning är att här vet du att du gör helt rätt utifrån dina egna förutsättningar. Om en instruktör skriker "Lägg på lite till!", hur vet hen att jag inte redan har max vad jag orkar? Här blir det individuellt och du kämpar med dig själv, ingen annan. De sista 90 sekunderna gällde det att nå 93% av maxpuls. Å dra åt helvete vad jag tog i. Jag lyckades, men det fanns absolut inget kvar, inget mer att ge. Så gott. Efteråt. Det här ska jag prova på hos Sportlife hemma. De kör ett annat system (Onyx hette Swirl, Sportlifes heter Activio) och det ser lite annorlunda ut, men vad jag förstår är principen densamma. Jag tror på pulsträning, här kan jag kanske äntligen få lite koll på den och omsätta teorin i praktisk verklighet.
Hemma kämpar jag med XBMC och Xtreamer Ultra2. Allt funkar egentligen som det ska, men världen innehållande Linux och OpenELEC är annorlunda jämfört med Windows och det kräver en del eftertanke. Sen vill ju jag gärna göra saker lite omständligt, så det har varit en del trial & error, det ska medges. De dagar det kombineras med fasta är det lite extra motigt. En del missar är bara ren dumhet, som att jag inte begrep varför jag inte såg den nyinstallerade hårddisken. Kanske skulle formatera den först... Annat är lite svårt att begripa, som varför mina *.m2ts-filer från min videokamera spelas upp med gummibandseffekt och en interlacing som gör det omöjligt att titta på. Har hittat lite mer inställningar, ska testa vidare. Kan ju konvertera till DVD, men då går ju liksom vitsen med att filma i HD lite förlorad. Det senaste bakslaget kom i förrgår. Jag ser ju gärna på Snooker, men som kund hos Viasat har jag inte Eurosport som kanal i utbudet. Det är dock inga problem, Eurosport Player är inte överdrivet dyr utan värd pengarna. Nu använder EP Silverlight och det fungerar inte i Linux-miljö. Att få EP att funka i XMBC förefaller vara ett jävla meck och eget snickrande om det ens går, och jag tror helt enkelt inta jag klarar det. Enklare då att på Xtreamer installera Windows 7 och köra det via web istället. Även svt play laggar lite genom XBMC, så det fanns fler vinster med det. Xtreamern är gjord för att kunna installera W7 på, så sagt och gjort. Hmm. Problemet var att W7 tog över den SSD-enhet som Linux låg på och därmed boot-sekvensen, så nu startar den bara i Windows, jag kommer inte åt XBMC över huvud taget. Det där ska gå att lösa med lite tricks och fnul, men som sagt, enkelt är det inte. Det finns gott om folk på nätet och i forum som kan Linux, och diverse tutorials figurerar också, men det är inte direkt "for dummies" utan verkar i de flesta fall förutsätta att du har en sorts grundkunskapsnivå, som jag inte besitter. Till exempel kan frasen "mata in den här strängen i SSH" dyka upp. Jaha. Det blir till att googla sig till ny kunskap och just nu känns det som att jag hela tiden behöver ta minst två steg bakåt för att kunna komma framåt i en icke definierbar framtid. Det löser sig säkert, man ska bara ha tid och tålamod. Ikväll tänkte jag testa om EasyBCD kan hjälpa. (googla det)

Jaha, det här blev ju ett introvert och ointressant inlägg. Men de ska finnas de också. Mångfald, FTW!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!