Från mitt hotellfönster i morse

Risken är väl överhängande att inläggen kommer ganska tätt så här i början, men det får ni väl leva med. Intrycken är ju flera initialt och därmed lusten att dela med sig av dem, även om första dagen inte blev så vansinnigt händelserik. Det är ju lite trevande i starten. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta tag i och ingen har väl egentligen tid att dadda mig utan har fullt upp med sitt och sina jobb. Jag ägnade därför större delen av dagen till att flytta in i min dator. Ställa in Outlook så att den ser ut som jag vill ha den, installera de hjälpprogram jag är van vid och importera bokmärken så att jag känner mig som hemma. Några enstaka mail fick jag iväg också. Innan internetuppkopplingen försvann. Där satt man, omgiven av polsktalande damer (de svenska projektledarna kommer först i morgon) som inte verkade ha några internetproblem. Var det bara jag? Skulle jag säga något? Till vem? Här blev en av de stora utmaningarna i mitt jobb tydlig. Det handlar inte bara om att hitta rätt i en annan jobbkultur, det handlar om att merparten av de som jag kommer att ha att göra med i min dagliga yrkesutövning talar ingen eller väldigt basal engelska. Det kommer givetvis att lösa sig. Man hittar några bundsförvanter, lär sig några grundläggande strofer på polska och arbetar sig in helt enkelt. Man vet aldrig från dag ett hur man ska kommunicera med alla. Det är människor vi talar om här.

Jag tänker börja försöka gå till jobbet i alla fall. Det är bara drygt två kilometer och att någon ska komma och hämta mig i bil bara för det känns onödigt. Dessutom blir det ju en hel del stillasittande på dagarna, så det skadar inte. Löpträningen måste jag också komma igång med, Seedningen till GV är 25 mars och den senaste tiden har jag inte varit vidare snäll mot kroppen sett till balansen inkomster/utgifter. Dags att ta tag i det igen, för som min kloka hustru sa: "Du vet ju att du kan!" Platschefen (PC) är en van cyklist och försöker hålla igång här i Polen med hjälp av löpning och ett gym han har hittat, vi får väl se om jag hakar på framöver. Gymet ligger 45 minuters bilväg från Plonsk, men är värt resan enligt PC, både för kropp och själ.

Det ska nog bli ordning på den här gubben.

Dagens prisindex:
Två Deodoranter, Nivea: 45 SEK
Pasta Carbonara: 48 SEK

Kommentarer

  1. Vi (jag) är bara glad ju fler inlägg du skriver! Tycker det är jättespännande att följa ditt polska äventyr.

    SvaraRadera
  2. Och hur var Carbonaran? Med rå äggula eller ägget blandat med osten?

    SvaraRadera
  3. Tack Josefine! Upptäckte att jag ställt in moderering av kommentarer, men inte avisering. Noob...

    Åke, den var gjord med mycket kärlek och grädde. Rejäla tärningar sidfläsk, svamp och peppar, men ingen äggula. En hel del ost också. Pastan al dente. Den blir det fler gånger!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!