2011 - 4 September

Jag tror att  den senaste födelsedagen jag firade var när jag fyllde 40. Massor av folk, trevligt som attan. Därefter tyckte jag det fick räcka. Och då menar jag att jag inte uppmärksammade dagen alls. Traditionen i familjen annars har varit att man bjuder in alla på kaffe kl 15 söndagen i samband med födelsedagen, men vi är sex syskon och alla har ett gäng ungar, så det blir snabbt mycket söndagskaffe... Jag är inte ensam om detta, det är mest barnen som firas, och det kan bli tight ändå.

I december 2010 hade Tron: Legacy premiär i Sverige. Jag såg fram emot den. Sci-FI, 3D, Jeff Bridges och Daft Punk, snacka om kinderegg! Sönerna skulle med och i ett försök att uppfostra dem ordentligt såg vi till att se den första filmen innan. Det är artiga pojkar jag har, de sa att de gillade båda filmerna och själv var jag urnöjd, något som jag lät mina vänner på FB veta. Min gode vän Gherry uppmärksammade detta och hörde av sig. "Var den värd att åka några extra mil för att komma till en 3D-biograf"? Jag tyckte det, men jag är ju å andra sidan jävig... Jag föreslog att om han ville kunde han ju komma till mig när den släppts på 3D BD så kunde vi se den tillsammans och käka kanelbullar, något den gode Gherry visat tycke för tidigare. Han var inte svårövertalad!

Jag och Gherry lärde känna varandra under en tid då vi båda var filmrecensenter för dvdforum.nu. Båda bördiga från slätten var det lätt att finna varandra när vi träffades första gången hemma hos Selstam, en av grundarna till siten, vid en sammankomst av de olika medarbetarna. På samma träff råkade jag de båda herrarna Anundi och Åkerberg, Anundi och jag darrandes inför en ofrivillig tur i Balder... Åkerberg gav ett oförglömligt intryck som hade något med sovsäck och kattlåda och göra har jag för mig. Allt internt åt sidan, dessa herrar funkade jag bra ihop med och glädjen över att ha kontakt med dem även fast i med ålderns rätt dragit oss ur filmskrivandet efter ett tag var stor. Så om det vankades film, skulle vi inte försöka få ihop dem alla? Kom till mig, nu är allt redo, liksom? Sagt och gjort, jag bjöd in till Kanelbullar och 3D och efter flera turer, som det gärna blir när man ska synka viktiga herrars kalendrar så visade det sig att den helg vi alla kunde var 3-4/9. Min födelsedag alltså, men som jag beskrivit ovan spelade det ingen roll.

Jag ska nu inte grotta ner mig i detaljer kring denna helg utan bara konstatera att vi hade sagolikt trevligt. God mat, rejält med cognac och unicum, mycket såväl skratt som allvar och inte minst, 3D och kanelbullar. En och annan brottning i soffan och en blandad YouTube-avslutning innehållande såväl Opeth som Håkan Hellström, Kraftwerk och Lonely Island. Först dagen efter gick det upp för mina vänner att jag fyllde år, men ett enkelt grattis räckte gott till den magra frukosten, det hade varit perfekt ändå.

Sämre blev det inte när min familj senare uppvaktade mig. Presenterna jag fick var så genomtänkta, så genuina och så fulla av kärlek att jag faktiskt satt där med en klump i halsen och var stum. Jag visste inte vad jag skulle säga. Det enda jag saknade var sonen som satt i Luleå och svettades över sina böcker. Jag tror ärligt talat inte jag upplevt en sådan lycka och känsla av en perfekt födelsedag tidigare så det är därför jag säger att detta var den bästa i mitt liv. Kanske hade det med att göra att jag inte hade några förväntningar, att jag helt enkelt tänkt låta den passera, men jag vill istället hellre tro att det hade med att göra att jag denna helg omgav mig av de personer som betyder mycket för mig, som delar mitt liv och mina intressen och som av den anledningen lyfte denna dag till något alldeles speciellt. Ett minne jag bär med mig länge och som är en väldigt viktig byggsten till det fantastiska 2011.

Kommentarer

  1. Fint skrivet.

    Jag hoppas att vi får fler helger med bakverk och cineasm, eller bara umgänge.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!