Första snön

Ett kort litet inlägg så ni inte tror jag försmäktat här nere.

Tillbaka i Polen efter en härlig Trettonhelg hemma. Än så länge känns ju resorna bara som täta tjänsteresor, men jag gissar att det inte dröjer vansinnigt länge tills det blir rutin och den normala pendlingskänslan infinner sig. Vis av skadan från förra veckan hade jag nu med mig lite macka mm att sätta i mig när jag kom till hotellet vid 23-tiden. Sent att äta, javisst, men bättre än att inte äta alls...

Har fått ett väldigt varmt hotellrum denna gång. Inga varma öl och kalla element här inte. Det går inte att skruva ner värmen och ni som känner mig vet att jag hellre har det svalt omkring mig. Mina barn påstår att det är som jag är snål med värmen hemma, jag håller inte med om det. Och som en vän på twitter påpekade; Varför är det alltid de frusna som ska bestämma läget? Ni kan klä på er mer, vad vill ni att jag ska göra, sitta näck? Även på kontoret är det väldigt varmt. Packade betydligt fler kortärmade skjortor denna gång.

På min promenad till jobbet på måndag morgon slog det mig att jag nog börjar här vid ett bra tillfälle. Jag har kollegor som varit här i fyra-sex månader och som är cyniska och trötta i sin inställning och sina kommentarer till hur det är här, inte bara på firman utan i samhället och Polen i allmänhet. Jag säger inte att de har fel i allt, kanske gnäller jag också om ett halvår, men man får betänka att sedan de kom hit har det bara blivit mörkare och kallare i och med årstiden. (Och då ska man veta att det inte är speciellt färgglatt och ljust från början) Jag kommer dock få uppleva att det blir ljusare, varmare och inom inte allt för kort även grönare och lättare. Inte för att jag tror att jag behöver den boosten, jag är full av entusiasm inför det här ändå, men den skadar inte! Blev också lite upprymd i morse när jag konstaterade att den första snön, om än bara på bilar och broräcken, hade kommit. Regn, blåst, mörker och kyla kombinerat kan fortfarande dra åt helvete.

Får jag skryta lite? På söndag natt fick jag ett mail från min gamla kollega. TMG hade blivit utvald till årets leverantör av kunden First Hotels, den största kund jag var KAM för, och en som jag la mycket kraft på. Det var verkligen roligt och ett kvitto på att jag hade agerat korrekt. Jag vill gärna tro att jag hade en hel del med det priset att göra. Snacka om att sluta med flaggan i topp!
För övrigt blir det mer och mer involvering i befintliga projekt och förståelser för de annorlunda sätt att jobba som en tjänst i Polen innebär. Det är inte riktigt som hemma. Med denna förståelse växer också fram bilden av vad min uppgift kommer att bli och var jag kommer göra mest nytta. Detta är så spännande!

Jag lämnar er med en bild på fabriken och hoppas att kunna uppdatera den med jämna mellanrum allt eftersom årstiderna skiftar. Har hittat ett annat motiv involverande järnväg och frigående höns att beskriva förändringarna , men har ännu inte kommit mig för att ta kort där. Men var lugn, det liksom nästa avsnitt i min beskrivning av det fantastiska 2011 kommer.
Elanders Polska
Dagens Prisindex:
95 oktan: 11:-/l
Trekantsmacka + vatten på flygplatsen: 52:-
Finare lunch på Yacht Club: 60:-
910g bananer: 7:10
2x 125g Activia Yoghurt: 5:90

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!