Bergmanveckan 2018. 24/6 - Vi är på plats!

I många år har jag sagt att jag ska åka på bergmanveckan på Fårö. En hel vecka tillägnad mästaren i rätt miljö och hans eget element. Det har aldrig blivit av. Det ligger ganska tidigt på sommaren och jag har som regel hellre senare semester så det har passat illa men i år, när han skulle fyllt 100, då gav jag upp mig fan på att få det gjort. Jag terroriserade stackarna på Bergmancenter för att få så mycket förhandsinformation som möjligt och så fort jag fick bekräftat vilken vecka det var la jag in om semester och började kolla resplan och boende.

Fåröborna vet att ta betalt och man får vara ute i tid om man ska kunna välja. De var inte heller utstansade på att svara på mail så det slutade med att vi helt enkelt bokade en tältplats på Sudersand Camping på Fårö. Vem behöver hotell och rena lakan? Vi kunde dessutom må bra av att träna lite, senare i sommar ska vi vandra Höga kustenleden och då är det tält som gäller!

En extra krydda på resan var att vi skulle åka elbil! Känns bra att inte bidra till utsläpp i den känsliga naturen på ön så vi såg till att få en plats med elstolpe uppsäkrad nog för att kunna ladda bilen. Vi planerade ett stopp med laddning i Jönköping och under den knappa timmen vi behövde tog vi en promenad i solen och besökte rosariet. Till Oskarshamn kom vi utan problem och passade på att toppa upp batteriet lite när vi ändå stod och väntade på att få köra ombord.

De tre timmarna på färjan var långdragna och fyllda av stökiga ungar. Det slog mig att de skulle kunna tjäna bra pengar på att utrusta färjan med en handfull laddplatser så man kunde ladda när bilen bara står där.

Väl i Visby var det ungefär en timme kvar innan vi svängde in på campingen och slog upp vårt tält. Vi har lyssnat på Bergmans  memoarer, Laterna Magica, I bilen för att komma i stämning och jag måste säga att jag ser fram emot en vecka full av film, föreläsningar och upplevelser. Mannen fascinerar och jag vill veta mer. Jag hoppas kunna förmedla lite av det via dessa rader under de kommande dagarna.












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!