Fast i vinkelvolten; 5:2

Jag var ju på hälsoundersökning i torsdags. Det gick bra. Inget HIV, inga åderbråck, bra EKG, inget annat än piss i urinen, normala PSA-värden med mera, med mera. Det enda den gode doktorn påpekade var min vikt och relaterat till den, ett något förhöjt värde av det dåliga kolesterolet. Inget alarmerande, men i alla fall värt att titta på.

Att jag väger för mycket vet jag. 117 kg är inte bra. Det märks i kläder, i vardagssysslor, i rygg. På filmen från vandringen i Spanien hörs ett stadigt flåsande från undertecknad under tiden jag försöker kommentera det som filmas. Jag har dock vägt mer, så jag har gjort en del åt det, men det kan göras mer. Farbror Doktor  menade på att vikten och kolesterolvärdet hänger ihop och om jag påverkar det ena kommer det andra att hänga med. Inget nytt där heller. Min motionsnivå idag är lite för låg, men jag brukar vara stolt över att i alla fall göra något. Rådet jag fick nu var att göra något som motsvarar 30 minuters rask promenad, fem gånger i veckan. Det är minst en fördubbling av min aktivitet idag... Det som dock var lite schysst att höra var att han inte tyckte att jag hade någon brådska, mina värden var inte värre än så. "Lägg upp det som ett mål att nå om några år, kom igång med motionen och kombinera det med en bra kost och kanske komma ner till tvåsiffrigt runt 50-strecket?" Motionen gör bra för hälsan och värdena i stort, vikten hanteras med kosten. Jag vet, vi har alla hört detta förut, och vi kan ju egentligen det här.

Det som nu förvånade mig lite var att doktorn, förutom att förorda den gamla hederliga tallriksmodellen, började tala om dieter. Han var noga med att påpeka att han inte uppmanade till "bantning" som sådant. "Det finns ju massor av modeller och dieter och var och en blir väl salig på sin tro, i grund och botten handlar det bara om att ha koll på sitt energiintag." Han rådde mig dock att om jag hade tid och lust kolla in ett avsnitt av Vetenskapens Värld om att fasta sig till bättre värden. Ni har säkert både sett, hört och läst om detta redan, det handlar inte om att fasta i två veckor och bara dricka juicer för att rena kroppen utan att regelbundet över en tidsperiod, enligt ett schema fasta några dagar i veckan och äta vanligt resten av densamma. Jag hade faktiskt sett delar av programmet han talade om, jag halkade in på det en kväll zappandes före läggdags, så jag hade lite koll på vad han talade om. Väl hemma surfade jag runt lite, läste på och bestämde mig för att testa det hela. Jag tänker köra 5:2, det vill säga fasta två dagar i veckan och äta vanligt i fem. "Fasta" i det här fallet handlar om att äta cirka 600 kcal, så lite får man ju tugga i sig. Jag kör fram till slutet av juli, då vi ska till Italien, så får vi se om det här är något för mig.

Visst, det här kanske bara är ytterligare en fluga, jag har läst de synpunkterna också. Efter sommaren kanske jag skiter i det och går upp igen. I grund och botten spelar det ingen roll vad man gör, det är karaktären det handlar om. Ge fan i dubbla efterrätter, stora portioner och "3 för 20:-" på Statoil. Jag vet allt det där, behöver inte påminnas om det. Jag har dock bevisat för mig själv tidigare att jag kan om jag vill. Jag har också lärt mig att jag behöver en sådan här boost då och då för att komma igång. Jag hävdar att jag inte jojo-bantar, då jag inte ens gått upp allt jag tidigare gått ner, så kanske jag redan är inne på doktorns råd, att ta det över lite längre sikt, utan att veta om det. Nu är det dags att ta lite till, och därmed fasta!

PS. Dokumentären finns inte längre på svtplay, men här nedan kan ni se den utan otextad, inga problem för er, eller hur kids?



Eat, Fast & Live Longer HD by limoslight

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden dag för dag: 2 september - Jäkkvik till Luvtavrre

Kungsleden 2016: Att få ligga bra

Huvudstad 2014, Balkan, 29/4: Kvardröjande öststat