Framåt, mot nya segrar?


Så satt jag då där. Flight SK2752 från WAW till CPH. Plats 3F, economy extra. Det var osedvanligt mycket folk i businessclass security, jag gick inte till loungen och jag hade en fönsterplats på planet. Dessutom var detta min sista dag på jobbet, något jag inte hade anat så sent som tre veckor innan. Det var mycket som var annorlunda torsdag 14/3 2013.


Två fullpackade väskor gjorde mig sällskap ur lägenheten. Jag var allvarligt rädd för att jag skulle få betala för övervikt på planet, jag hade mer grejer att ta med hem än jag hade trott. Det blev ju inte bättre av att personalen uppvaktade mig med presenter som jag behövde få plats med också. Jag hade köpt lite fikabröd och tårta, jag tackade för den här tiden, de tackade mig och det var det. När det väl var dags att lämna bygget var det kramar och kindpussar från alla de som jobbat nära mig och ja, det var tårar. Igen. Jättetråkigt. Ett sånt jävla gott gäng och jag var tvungen att lämna dem. Jag såg senare på MBL-protokollet att man officiellt avser att integrera det jag gjort med ansvaret som platschefen har. Logiskt och i enlighet med vad jag tycker var den bästa lösningen i alla fall initialt, men det ger en liten besk smak i munnen när man betänker att sagda platschef förnekar att han visste något om att jag skulle bli uppsagd i förväg. För helvete karl, stå lite rakryggad. Jag vet att du inte äger beslutet, men spela inte ovetande.



 
Så nu är jag hemma igen. Jag har sex veckor på mig att hitta ett nytt jobb. En och en halv månad. Jösses. Jag vet att alla säger att det ska inte vara några problem för mig och att jag själv vräker ur mig klyschor om att se framåt, nya utmaningar runt hörnet med mera men sanningen är att jag är hyfsat oroad. Särskilt om man ser det mått av apati som kom över mig redan efter några dagar. Jag gav mig själv liksom inget andrum, ingen tid att landa i den här nya situationen, det var pang på direkt. Och när man följer #nyttjobb på Twitter ser man att det finns massor av jobb, men oerhört få att söka. Arbetslös? Det såväl känslomässiga som ekonomiska avbräck det innebär skrämmer mig, hotar mig som ett svart hål. Vad händer om det går så långt? Om jag inte hittar något före 1 maj?
 
En stor bromsande faktor just nu är avslutandet av allt med Elanders. Det tar mycket kraft och energi. Det borde inte göra det, men min hjärna funkar inte riktigt så. Jag erkänner villigt att jag trodde jag skulle få mer stöd från facket, att jag till viss del missuppfattat deras roll och att mitt avtal med Elanders försätter mig i förhandlingstekniska svårigheter, men företagets inställning mot mig vid förhandlingen har gjort att jag är misstänksam mot allt de gör just nu och jag bara förväntar mig att de kommer nyttja det tunna i avtalet till att blåsa mig på de överenskommelser som de facto är gjorda mellan mig och den förre vd:n. De uttrycker sig svävande, generellt och hänvisande, aldrig precist eller med faktiska siffror. Jag målar fan på varenda vägg och spelar upp scenarior i huvudet hur jag ska slåss när de förnekar mig något. Den förnuftiga delen av mig säger att det inte är värt att slåss, att alla mår bäst av att det här bara hamnar bakom mig så jag kan gå vidare, men någon sorts principiell stolthet gör att det är svårt att släppa. Jag vill gärna lägga det åt sidan tills jag får ett faktiskt besked att ta ställning till, men det är inte lätt. Jag vill låta mig själv säga "Fuck it, de är inte värda bråket, kraften, engagemanget" men det handlar även om en del pengar och om jag nu går mot en kraftig (läs kraftig) minskning av inkomst efter april så är varje krona värd att slåss för eller hur? Suck.
 
Det är så mycket att tänka på nu. A-kassa, Trygghetsrådet, slutlön, inkomstförsäkring, uppsägningspapper, inskränkningar i månatliga utgifter, hitta jobb att söka, söka nya jobb, följa upp jobb man sökt. Och så vardagen ovanpå det. Jag är bra på att tänka, lite för bra.
 


Hur det gick med bagaget på planet? Det gick bra, jävla tur man inte behöver betala extra för tungsinne dock.
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!