Like a Boss?

Nej, faktiskt inte. Jag ska inte bli chef på något sätt den här gången. För första gången sedan sent 90-tal ska jag inte ha någon [personal] under mig. Bra eller anis? Time will tell.
 
För de som missat det: jag har fått nytt jobb! Anställningsavtalet kom i posten igår och returneras påskrivet idag, så det får väl ses som formellt officiellt. Den 22 april börjar jag jobba på Vindspelet Grafiska i Viared utanför Borås. Jag kommer jobba med projektledning och försäljning och det är bara att gratulera både mig och Vindspelet, det här kommer bli skitbra.
 
Jag har tidigare sagt att hemligheten till att få ett jobb är att ha lite tur. Timing och tur. Visst, det behöver finnas lediga jobb och en lämplig kompetens hjälper givetvis till, men utan tur och timing kommer du ingenstans. Så var det även denna gång. Betänk att jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist, att man i branschen ser framför sig en stundande lågkonjunktur med sviktande orderingång och sjunkande priser. Där ger jag mig ut och söker jobb. Det finns inte massor utannonserat så jag gräver i mina kontakter och låter alla jag känner få veta att jag nu är tillgänglig för de som vill ta chansen. Så även till mina vänner sedan nästan 20 år tillbaka, Linus och Peter på Vindspelet. Vi har träffats många gånger världen runt via nätverket futura, men aldrig jobbat ihop. Med lätt skämtsam ton lät jag dem veta att nu fanns Västsveriges bästa projektledare ledig och att de hade första tjing. Och det är här som tur och timing kommer in.
 
Peter och Linus (2 & 4 fr v) i NYC 2000
 
Vindspelet är ett betydligt mindre företag än Elanders (de flesta grafiska företag i Sverige är förvisso det) som grundar sig i två tidigare Boråsföretag som slogs ihop för tio år sedan. Personkemi och trivsel är viktig, småföretagskänslan en del av kulturen då detta sammantaget grundlägger en speciell sorts kundrelation. Tankar om utveckling (inte nödvändigtvis utvidgning) av verksamheten hade förts, men steget att ta in mer folk hade inte tagits ännu, dels av konjunkturläge, dels av ovanstående anledningar, det måste vara "rätt" person. Och då valsar yours truly in. En snubbe man känner, med hyfsat passande kompetens och erfarenhet erbjuder sina tjänster. Fördelen med mindre företag är snabbare beslutsvägar och efter lite mail, telefon och ett par möten var vi överens om att prova det här. På skärtorsdagen tog vi i hand på detta, dvs faktiskt 3-4 dagar innan jag formellt blivit uppsagd. Igår kom som sagt avtalet med posten och om drygt två veckor börjar jag. Vi kör en provanställning året ut, det kan tyckas fånigt med tanke på att vi känner varandra och att man inte är någon nybörjare, men jag tror det är bra. Att vi är vänner garanterar inte att vi fungerar att jobba bra ihop och som sagt, det är viktigt att man passar in på Vindspelet. Dessutom, det är en bit att pendla (om än inte lika långt som till Polen) och det kan vara skönt att få känna på det ordentligt också. Senast 15/11 skall beslut om eventuell fortsättning tas, så det är bara för mig att kavla upp ärmarna och bevisa för dem att de fattat ett riktigt beslut.
 
Alla ni som sa att jag inte skulle ha några problem att få nytt jobb hade visst rätt. Vilken tur.
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!