Märklig söndagspromenad

Idag, efter att ha vaknat, ätit, läst DN & Empire, diskat efter gårdagens sjöslag, plockat, städat, hängt tvätten, dammsugit lägenheten och kände mig redig, tog jag en promenad för att fylla på vatten- och juicedepåerna här hemma. Det är inget större fel på vattnet, men som i så många andra länder är det klorerat på ett sätt man inte är van vid och det är dessutom väldigt hårt, så jag köper vatten för att göra kaffe av. Till övrigt funkar kranvattnet strålande. Jag tänkte gå till en butik jag sett skyltat om, men som jag inte besökt ännu och då det strålande vädret håller i sig tyckte jag det kunde vara en fin promenix. Jag tog en del bilder för ert nöje på vägen dit, men när jag väl kom fram var affären stängd. Jo, men det är ju söndag, tänker ni, men det stod på dörren att de skulle ha öppet, och ett par andra kom dit som tydligen också hade tänkt att handla men fick lämna stället lite snopet. Jag gick då tillbaka in mot samhället för att kolla in lite andra butiker, men alla större var stängda. De där som är ett hål i väggen fanns det några av som var öppna, men där blir språket ett hinder. Nu var jag inte i akut behov, så jag bestämde mig för att vänta tills i morgon, men jag undrar vad det var som gjorde att det var stängt. Jag får kolla med mina kollegor. Jag tror det kan vara något kyrkligt, för den stora kyrkan jag passerade på min vandring var full av folk, de stod till och med utanför! Jag mötte många med gravljus och/eller blommor i händerna och när jag tittade in på kyrkogården på väg hem såg jag att det stora flertalet gravar var överösta med blommor, som om de var nya! Märkligt. Jag ber att få återkomma.

Edit: Söndagen var en av tolv kyrkliga dagar under året då allt förutom bensinstationer är stängda. Religion... Blommorna var högst troligt ett resultat av att det var mors dag på lördagen.

Jag gissar...

...att det är...

...ungefär så här...

...ni föreställer er...
...att det ser ut här i Polen

Kyrkan i närheten. Den ringer. Varje. Halvtimme. På. Morgonen.

Titta noga, det står folk utanför som inte får plats! Notera också
Polsk parkering av bilar till höger.
Det fanns lediga platser...

Men går man in på en gata med villor så är det inte lika grått längre
utan som vilket kvarter som helst.

Det vill säga, som kvarter där man har ett eget
observatorium på taket.

Se där, jordgubbsförsäljare!

Och här några bilder på blomsterhavet på kyrkogården.

Sådana här gravvårdar är det mest av. Som kryptor nästan.
Flera med handtag...



Nedanför kyrkogården ligger en park, genom vilken den lilla ån
(som jag tror samhället är uppkallat efter) rinner.

Parken efterhålls inte gräsmattevis som vi är vana vid i Sverige.

Men gräsänderna verkar inte bry sig nämnvärt.

Och mitt område är inte heller grått, faktum är att man till och med håller på
och putsar upp och målar om grannkåken i färger som ska matcha våra hus.

Här bor jag, näst längst bort till höger, en trappa upp. Välkommen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!