Kungsleden dag för dag: 1 september - Jäkkvik (vilodag)

0 km

Lugnet höll i sig till 21:00 då en sen vandrare inkvarterades i Sjöstugan. Han var inte direkt av den tysta typen, det dröjde till 22:30 innan G&A sa till honom att släcka och låta oss sova. Jag hade ju som tur var ett eget rum så jag stördes inte så mycket. Märkligt nog hade jag svårt att somna om ändå. Ingen aning om varför, kanske var det inomhusvärmen, kanske ovanan vid att det var mörkt (rullgardin). Det är lika tyst här som på fjället med undantag av att inget djurliv hörs, inte heller vinden. Bara någon enstaka bil som susar förbi på vägen utanför.

Mina tre kamrater steg upp vid 6-tiden och började göra sig klara för avfärd. Vid 7 skrek den sene gästen "HÄJDÅ!" och smällde igen dörren precis utanför mitt rum. Jag drog mig upp och konstaterade att han dessutom klampat omkring med kängorna på igår & verkade tro att städning ingick... Gud. Nå, G&A gjorde ett dammsugande och gav sig iväg vid 7:30. Tystnad igen. Jag tog mig frukost.

Vädret har växlat mellan sol och hällregn men det har ju inte spelat någon roll. Jag har bara kopplat av och låtit kroppen bestämma behoven. Jag har

  • Tittat lite på de kommande rutterna
  • Skrivit i gästboken
  • Stirrat i taket
  • Packat ihop tältet som fått torka föredömligt på den inglasade terrassen med infravärme
  • Ätit en påstorkad lunch
  • Torkat rent regnbyxorna hjälpligt
  • Läst en bok från 1979 i vilken Jan Guillou intervjuar diverse dagsaktuella artister
  • Gått till Handlar'n och dels hämtat min depå, dels handlat lite proviant mm. Bla annat
    • Mer kaffe
    • Nötsnacks
    • Småkorvar av ren & älg
    • Blyertspennor med älgmotiv då det visat sig att 5 mm stift inte funkar i 7 mm-pennor...
    • En balaklava att ha som nattmössa
    • En minikåsa att dricka min whisky ur på söndag
  • Torkat och vaxat kängorna
  • Sköljt ur/tvättat en t-shirt, ett par strumpor & ett par kalsonger
  • Läst och underhållits av ett brev i depån från Lotti
  • Svarat på brevet
  • Betalt min vistelse och tiggt till mig ett kuvert
  • Gått till Handlar'n igen för att köpa frimärke & posta brevet
  • Slängt sopor
Jodå, så dagen går och det är väldigt skönt att koppla av. Återstår att se om jag får sällskap ikväll också eller om jag blir ensam.

I brevet från Lotti fanns en viss oro över att mitt check-in-mail från Singi-kvällen inte kommit fram. Dagen därpå fungerade det igen så det var säkert bara ett litet teknik-glitch men onödigt att de ska behöva oroa sig. Nackdelen med att lita på tekniken. För 20 år sedan hade jag skickat ett vykort från ett fåtal platser och det hade fungerat det med. Det är kanon att vi kan hålla oss uppdaterade som vi kan, men vi ska inte åsidosätta sunt förnuft för det liksom. Svårt det där.

Obevekligt drog sig dagen mot slut och det var bara att börja packa. Vädret vet jag inget om, det kan bli ett helt annat klädval i morgon. Kontakten med hemmet och Lotti idag var lite svårare än jag trodde det skulle vara. I kombination med en vilodag har hemlängtan gjort sig påmind och att "starta om" i morgon känns lite tyngre just nu. Det är 170 km kvar och 12-13 dagar. Nu gäller det att ha is i magen och inte stressa iväg. Det inslagna tempot har fungerat väl hittills, klokast att vidhålla det.

Vi har gått in i september. Om tre dagar fyller jag 50 år. en födelsedag som andra, helt avdramatiserad av mig med hjälp av detta äventyr. Jag har förstått på Lottis brev att många hemma följer mig och bryr sig och det är väldigt roligt. Det verkar bli precis en sådan födelsedag som jag ville ha.

Dagens lärdom: Ensam eller ej, dagarna går ändå.
Myggindex: 0
Naturobservationer:
- En grupp småskrake som simmade förbi i sjön utanför stugan
- Dubbel regnbåge på väg mot Handlar'n

PS. När jag betalade skrev damen ett manuellt kvitto. När hon daterade det konstaterade hon att det redan var september och att hösten är på allvar i antågande. Hennes manliga kollega konstaterade att det snart är jul. Damen: "Å huvva. Då kom tomskrälle å"

Sjöstugan vid Kyrkans Fjällgård

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!