Kungsleden 2016: This is the picture


Kära vänner.

Om en dryg vecka bär det nu av på det äventyr som tog sin början i min hjärna för drygt två år sedan. I förberedelserna inför vandringsresan till Cinque Terre 2014 föll mina ögon på en artikel om Kungsleden och jag visste direkt att detta var vad jag ville göra när jag fyllde 50. Sedan dess har det varit ett planerande och testande som säkert retat gallfeber på många i min omgivning men nu är det som sagt närmare än någonsin, nu ger jag mig snart av.

Detta mail är tänkt att ge dem som så önskar dels lite information och hållpunkter för den här resan, dels möjligheter att följa min framfart och hålla koll på mig där jag vältrar mig i hjortron och renskav. Det är också en säkerhetsfråga, att dela med sig av planerna så att flera känner till dem om något mot förmodan skulle hända. Så häng med, det kan bli ett långt och faktaspäckat mail, men också ett ni kan ha att gå tillbaka till under dessa kommande veckor.

Sammanfattningsvis:
  • Den 14/8 klockan 07:50 flyger jag från Landvetter till Kiruna där jag tar Länsbuss 93 vidare till Abisko.
  • Efter en natt på Turiststationen äter jag en stadig frukost den 15/8 och ger mig sedan av ut på Kungsleden. (Jag stänger av mobiltelefonen och slår inte på den igen förrän jag är framme så det blir inget Instagram eller bloggande förrän jag kommit hem igen)
  • Jag kommer vandra cirka 43 mil söderut och gå i mål i Hemavan runt den 15/9.
  • De planerade dagsetapperna varierar i längd mellan 8 och 22 kilometer men hur långa de faktiskt blir kommer avgöras av ork och väder.
  • Vandringsdagar kommer varvas med vilodagar som är grovt planerade men som tas när de behövs och när det passar.
  • Två "toppturer" finns i planerna:
    • Skierfe (klicka här för en 3D-bild på Google Maps) någonstans runt 24-25/8
    • Före sista etappen in till Hemavan har jag också för avsikt att bestiga Norra Sytertoppen (1 768 möh och Västerbottens högsta punkt) om väder tillåter.
  • Hemfärden från Hemavan är inte bokad ännu av naturliga skäl, det återstår att se om det blir buss, flyg, tåg eller en kombination av dessa.

På denna länk finns en Google-karta (samma som syns till höger här på sidan) där jag har ritat in de planerade etapperna, satt preliminära datum samt beskrivit dem lite lätt (klicka på själva sträckan direkt på kartan eller i listan till vänster så dyker texten upp). Denna uppdateras inte under tiden jag vandrar, men ger en snabb överblick över ungefär var jag planerar att befinna mig på ett givet datum.

GPS-position och nödsändare:
Jag har skaffat mig en liten GPS-manick som i huvudsak kommer användas till tre saker:
1. Var tionde minut kommunicerar den med GPS-satelliter och markerar på denna karta (http://bit.ly/22Hb6aF) var jag är någonstans. Dessa markeringar ligger sedan kvar i en vecka.
2. När jag startar på morgonen respektive kommit fram till mitt mål för dagen skickar jag ett fördefinierat meddelande från den som en sort "check-in". Detta meddelande sänds ut på Twitter tillsammans med en länk till karta som visar min position. OBS! Samma meddelande går att skicka som e-post också, inklusive länk. Hör av er senast 12/8 till mig om ni vill ha dessa mail så sätter jag upp er adress på listan.
3. På samma sätt kommer jag, när jag tar en vilodag, skicka ut ett meddelande så att man inte blir orolig om ingen rörelse syns på kartan i punkt 1 ovan. Vill ni ha dessa mail, låt mig veta senast 12/8.

Det kan kanske också vara skönt att veta att manicken har en nödknapp som är kopplad till en larmcentral. Skulle något allvarligt hända trycker jag på den så får berörd central anropet ihop med min position och kan komma och hjälpa mig. (Läs mer här om intresse finns: http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=104)

Jag tror att det var allt. Samlar ihop länkar här nedan. Undrar ni något är det bara att fråga. Sprid länkar och information till dem ni tror kan vara intresserade!

Vi ses i september!

//Jochen



Länkar:
Min Google-karta: https://t.co/Ps57UFkivC
Min positioneringskarta: http://bit.ly/22Hb6aF
Mina tidigare blogginlägg om äventyret (nyaste först): http://nithrintaag.blogspot.se/search/label/Kungsleden%202016
Min insamling på Cancerfonden (Sprid gärna information om denna till vänner & bekanta): https://www.cancerfonden.se/insamlingar/kungsleden-2016

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!