Kungsleden 2016: Att få ligga bra

Efter det senaste inlägget känns det mer och mer som att jag bestämt mig för vilket tält jag ska ha. Jag ska bara vänta på den nya modellen, klämma lite på den för jämförelsens skull. Så att man känner att man liksom verkligen kollat, eller hur?

Väl i tältet behöver man ju dock sova bra också. Eller, ja - bra och bra... Jämfört med en riktigt säng handlar det väl snarare om att sova så lite dåligt som möjligt. Jag menar, i en sovsäck och på ett smalt liggunderlag går ju aldrig att få jättebra, men det går att få mer eller mindre acceptabelt. Under min tid som fältbiolog fanns det egentligen inga alternativ, det var de där 2-3 cm tjocka cellplastvarianterna som gällde. Hade man tur fick man tag på ett från Kronan, de var lite tjockare och mer hållbara. Amatörer släpade med sig luftmadrasser eller strandmadrasser. Jag hade ett från Kronan, givetvis.

Men det har ju hänt lite sedan dess... Det har kommit självuppblåsande, lättvikts, ihopvikbara, hammockar, inbyggda pumpar, dunfyllda, det finns ingen hejd på det. Jag har ju som sagt låg vikt och volym som prio, men samtidigt är sömnen viktig. Återhämtningen den ger är avgörande för att orka hela tiden, så jag måste finna något att sova på som faktiskt ger mig möjlighet till just det. Jakten har gått via butiker, bloggar och YouTube och jag har kollat på alla varianter av ovanstående. De gamla celpplastunderlagen är ju enkla, tåliga och tämligen lätta men de är också bulkiga i packningen och inte direkt bekväma. De självuppblåsande är egentligen bara en lyxigare variant av cellplasten och generellt sett tunga. Ett brett, dunfyllt och väldigt värmeisoloerande från Therma-Rest lockar givetvis för såväl egenskaper som bekvämlighet men prislappen på cirka 2 500:- är ju inte lika kul. Dessutom när man kollar lite närmare så är det helt enkelt overkill då det är mer anpassat för vintertältande. Visst, det kan bli kallt, men det ska mycket till om jag kommer att behöva slå läger i en snödriva.

Så, helt olikt mig har jag nöjt mig med en gyllene medelväg, nämligen detta, Exped Synmat Hyperlite:

Det hamnar någonstans mellan uppblåsbart liggunderlag och luftmadrass. Med en vikt på strax över 4hg, en packvolym lite större än en halvliters petflaska och med en smart passform tror jag att det blir alldeles utmärkt. Det är konstruerat så att det blir lite skålformat efter uppblåsning och de yttre bafflarna är aningen större, vilket gör att man får lite hjälp att stanna kvar på underlaget. Isoleringsmässigt har det ett R-värde på 3,3 vilket i princip gör det till ett tresäsongersunderlag. Ska enligt specifikation funka till -6 grader, men med min egen kroppsvärme och min finfina sovsäck tror jag att det kan klara mer. Jag har valt det som är lite längre (LW, 197 cm) då det andra var precis lika långt som jag och man vill ju inte ha fötterna utanför. Som ni kanske minns från inlägget om tält funderar jag på att välja ett tält där man i nödfall kan ligga två om det skulle behövas och möjligheten att som på bilden ovan lägga ihop två stycken skavfötters passar väl in i den strategin.

Test och recensioner på nätet visar att det finns såväl lättare som bättre isolerade underlag att få tag på, men någonstans måste jag som sagt hitta balansen mellan funktion, pris och volym/vikt. En bra och lättittad recension är denna:

Jag förväntar mig inte att ni ska ha intresse av att titta på den videon, men det hon påpekar utöver lovorden som två negativa sidor är dessa: 1) Det låter en del när man rör sig på den. Visst, jag håller med om det, men inte mer än andra uppblåsbara underlag och definitivt mindre än de everest-underlag vi lånade i somras. Jag vänder mig en del, så jag får väl bara hoppas att jag inte stör grannar för mycket. 2) Risken för ansamling av fukt inuti underlaget.När du blåser upp det följer givetvis fukten från din utandningsluft med in i bafflarna och under längre tid utan möjlighet att torka ordentligt blir det givetvis risk för mögel. Underlaget har en viss vattentäthet, så det andas ju inte heller. Att släpa på en pump för att inte behöva blåsa upp det med munnen förtar ju lite av poängen med att det är lättviktigt, men kan man tänka sig, Exped har en lösning på det: deras Schnozzel Pumpbag.
Det här är en tygpåse, väger ynka 25 g och fungerar som pump till Expeds underlag. Se videon här hur fiffigt det fungerar:

Mitt underlag är lite större så jag har behövt tre "fyllningar" vid mina första försök, men det är ju ändå ingenting, jämfört med att sitta rödkindad med syrebrist på huk under en tältduk. Det som verkligen gör denna till ett extra smart köp är att den förutom som pump även fungerar som torrförvaring av tex sovsäcken, nästan som en vakuumsäck. Det återstår att se om jag kommer ha min kompressionssäck i denna eller bara trycka ihop för hand i Schnozzel, men att den kommer hjälpa till att hålla min sovsäck torr är utan tvivel. (med ett extra tillbehör kan den även förvandlas till dusch, men jag förlitar mig nog på fjällbäckarna)



Så, jag knatade iväg till Naturkompaniet och shoppade loss. Dagarna innan hade jag fått hem medlemstidningen så jag hade dessutom en kupong som gav mig 10 % rabatt och det är ju aldrig fel. Jag hade dessutom lite extra tur eftersom de denna dag delade ut som liten julklapp en tvåliters vattentät påse från Haglöfs som jag fick på köpet. Kanon att ha småsaker i som tändstickor, batterier och annat som mår bra av att ligga torrt. En bra dag helt enkelt! Det går sakta framåt, men jag måste snart även börja fokusera på ren planering av rutter, övernattningar och inte minst mat. Tiden går fort och snart är det augusti!

PS. På tal om mat, när jag var i butiken frågade de om jag ville ha en espresso medan jag väntade i kassan. Kändes lite udda, men jag sa ja. Han plockade då fram en portabel espressopress och frågade om jag sett en sån förut, samtidigt som han brassade igång vatten i ett stormkök på disken. Jag sa att det hade jag och att jag tyckt det var ett fånigt tillbehör. Kan man inte vara utan espresso några dagar kanske man inte ska ut i naturen, liksom. Han skrattade lite och bjöd mig på en färsk, varm och synnerligen god espresso där jag stod. Hm. Det kanske inte är en så dum idé i alla fall...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!