Fjällräven Classic 2015. 5 augusti - Dag före avfärd

Jo, men jag tror att allt är klart nu. För en liten stund sedan fick jag mobilbiljetterna från SJ, bokningsbekräftelserna för boendet i Kiruna och Abisko är utskrivna och jag har gått igenom alla papper flera gånger... Just nu kan jag för mitt liv inte minnas vilket klockslag det var vi bokade middagen i Abisko efter målgång, men det kan ju inte vara ett större problem. Väl?

Torsdag kväll 18:35 går tåget från Göteborg. Det är byte i Boden strax efter 11:00 på fredag och ankomst i Kiruna 14:58. Då blir vi bussade till incheckningen för Fjällräven Classic där vår utrustning blir kontrollerad, vi får den mat och bränsle vi behöver samt att vi lämnar den packning som ska bli transporterad till Abisko och som kommer vänta där på oss när vi kommer fram efter fem dagar på fjället. Det finns ju en viss mängd obligatorisk utrustning för detta även tyr, man behöver till exempel ha en tillräckligt varm sovsäck, man ska ha plats i tält och kök, förstahjälpen-kit, kompass och lite annat. Allt är ju av säkerhetsskäl och det hjälper till att förstärka intrycket av att det här är något som görs under eget ansvar, det finns ingen dadda på vägen. Det är ju ingen tävling som sådan, men man kommer att få en tid registrerad och för varje del av obligatorisk utrustning man saknar vid målgång får man tidstillägg. Kanske får man inte ens medalj, det vore ju förskräckligt...

Det finns som ni säkert vet ingen som helst mobiltäckning där uppe, så det kommer inte att bli några dagliga reseinlägg denna gång, men jag ska skriva med penna på papper i tältet på kvällarna är det tänkt och jag hoppas väl på att orka göra en rekapitulering av äventyret när vi väl är hemma igen.

De senaste två dagarna har ägnats åt packning, både utifrån vad som ska tas med och hur det fysiskt ska läggas i ryggsäckarna. Jag har en Lundhags V8 på 75 + 10 liter och Lotti har en Fjällräven Kajka 65W, nyinköpt för denna resa. Vi bär givetvis våra egna persedlar och liknande, men vi har delat på gemensam utrustning på så sätt att jag tar tältet och Lotti bär köket och maten. Båda dessa attiraljer har vi fått låna av min bror, en betydligt mer van fjällvandrare än vi. Tältet är ett Hilleberg Nammatj för två personer och köket ett litet nimt ett för uppvärmning av vatten mer än tillagning av mat, men med tanke på att maten vi får är av frystorkad karaktär som tillreds genom att hälla vatten i dess egen förpackning ska det räcka. Tältet tar stor plats i ryggsäcken, inget snack om den saken, och jag har experimenterat med att ha det under topplocket istället, men bäst lösning visade sig vara att lägga det i det övre facket och att lägga pinnar och bågar för sig utmed sidorna. Sovprylar i det nedre facket i så vattentäta påsar jag kunde eftersom väderprognosen visar på antingen fuktigt väder eller regn. Vi har dunsovsäckar båda två, så ju mer vi kan hålla dem från fukt desto bättre. Kläder i mjuk packlåda bakom tältet, extra byxor vid sidan och kvällssandaler under tältet. Varm fleece ovanpå tältet, vindjacka och regnställ i ytterfickorna och prylar, medicinväska, mössa/vantar i topplocket. Kåsa och spork överst i säcken. I de +10 literna som är en liten dagryggsäck man fäster utanpå den stora lägger jag dagbok, min Kungsleden-bibel samt en fågelbok. Kan vara bra att stoppa lite enklare grejer i också från dag till dag, speciellt om regnskyddet kommer vara på större delen av vandringen, som jag tror.

Jag har en sån där våg att väga resväskor med men den är utlånad för tillfället. Tur är nog det eftersom jag antagligen skulle bli avskräckt om jag visste vad säcken väger nu när jag anser den vara färdigpackad... Jag har känt på den och jag skulle vara förvånad om det är långt ifrån 25 kilo... Vi får se i Nikkaloukta, där finns en bra våg. Jag får tänka efter lite ikväll och i morgon förmiddag, eventuellt tar jag ut några klädesplagg och kanske något i verktygslådan för att minska något kilo, men samtidigt har jag ju planen att gå hela Kungsleden nästa år och då kommer jag inte kunna begränsa mig på samma sätt. Då kommer jag ha köpt eget tält och kök och kommer fokusera mycket på vikt, det är givet, men då ska jag å andra sidan vara ute fem gånger så länge som denna gång, så det kommer troligen ta ut varandra. En del av mig gissar att jag till och med behöver ha en större ryggsäck till den vandringen.

Vi avser att gå i mål 12/8 efter fem dagar på fjället. Första dagen tar vi oss förbi Kebnekajse fjällstation för att följande dagar ta över 20 km var dag. Sista dagen påbörjas mer eller mindre vid gränsen av Abisko Nationalpark och ger oss en avslappnad sista dag på 15 km. Allt detta givet att inget händer och att vädret inte blir extrem. Så här är vandringen planerad:
8/8: Start 09:00 i Nikkaloukta, läger några km efter Kebnekajse fjällstation (19 km)
9/8: Kebnekajse - Sälka (26 km)
10/8: Sälka - Tjäktja - Alesjaure (25 km)
11/8: Alesjaure - Kieron - Abiskojaure (20-22 km)
12/8: Abiskojaure - Abisko (13-15 km)

Vår målgång sker på vår bröllopsdag (26 år) och efter lite meck och lite om och kring mig har vi lyckats undvika att få rum i vandrarhemsmiljö på turiststationen. Det blir hotellstuk med rena lakan, dusch och frukost morgonen därpå innan tåget går strax efter 10:00. Inte riktigt samma flyt med byten på hemvägen, först ett tiominuters till nattåget i Boden och sedan ett tolvminuters i Hallsberg på morgonen den 14:e. Jag hoppas och räknar med att SJ har gott om marginaler på sina nattåg så att dessa tolv minuter ska räcka, men om de inte gör det är ju Hallsberg en bra knutpunkt, så sämre ställen hade man ju kunnat bli strandad på. Falköping till exempel.

Hörni, vi hörs när vi kommit tillbaka. Det blir ingen film men jag ska släpa med systemkameran så några egna bilder hoppas jag kunna bidra med i kommande inlägg.